Značka Burnet nás provázela naší praxí celých 18 let, kdy se zabýváme kamnařinou. Bohužel šel ale vývoj jiným směrem, než tím, který jsme si pro naše výrobky zvolili my.
Jsme v době tzv. kazítek, tedy malých skrytých nedokonalostí jakéhokoli výrobku, které mají způsobit jeho poškození vyžadující opravu nebo dokonce výměnu po uplynutí záruční doby. Už jsem to sám na sobě zažil mockrát. K dokonalosti to dovedl korejský výrobce domácího kina, které začalo „zamrzat“ opravdu jen pár dnů po uplynutí zákonné záruční doby. Podobně dopadl náš Ford Transit, kterému se vinou výrobní vady motor málem rozskočil vejpůl několik týdnů po dvouletém provozu a nájezdu 75 tis. km. Mobilní telefony už ani nepočítám, stejně jako počítače.
V roce 1999, kdy táta otevřel svoje krásné kamnářství v centru Brandýsa, se začaly hromadit poptávky kachlových sporáků. Kachlová pec, kamnářská klasika s troubou nebo dvěma, topení na roštu, s varnou plotnou a případně i ležení na honzovském zápecí. Protože to byla také doba velkého boomu stavebnictví a všech souvisejících technologií, hromadily se už i poptávky po spojení kamen a teplovodního topení.
První nesmělé pokusy výrobců krbových vložek, které byly ovšem zatím spíš pro zlost než pro užitek, byly všechny postavené na nedokonalém materiálu – ocelovém plechu. Samozřejmě i zde, stejně jako u výroby kotlů na pevná paliva, výrobci brzy poznali, že jejich materiál „kotlového tělesa“ je kompromis a nabízí poměrně krátkou životnost. A tedy se prosadil plech tzv. kotlový o vyšší jakosti a především tloušťce, ze kterého jsou teplovodní krbové vložky vyráběny dodnes.
Můj táta pracoval celý svůj předrevoluční život v Brandýských strojírnách a slévárnách, znárodněné podobě původních Melicharových závodů. Kromě jiného zde byla i výborná slévárna šedé litiny. Věděl tak, že pokud chtějí konstruktéři dosáhnout vysoké míry pevnosti v tlaku a zároveň neriskovat korozi, zvolili litinu. A protože je táta staromilec, usmyslel si, že kamna (ať výměník oheň-voda mají nebo ne), musí vydržet víc než jen jednu generaci uživatelů. Snílek, říkáte si možná. A nebo poctivý chlap, říkám já.
Výsledkem byl teplovodní výměník TH-2, jediný svého druhu vyráběný tehdy (až dodnes) z kamnářské, tedy šedé zabíhavé litiny. První kusy jsme vyrobili ještě výhradně pro své realizace kachlových sporáků a slouží bez zaškobrtnutí dodnes. Zatím 18 let. Postupem času jsme ho lehce vylepšili o provedení s tzv. roztápěcí brankou, ale v principu se na něm nic nezměnilo skoro až do letoška, do konce jeho výroby.
Postupem let se jeho kvality rozkřikly do světa a poté, co na nás tlačili další kolegové z branže, jsme pořídili velké stroje i dílnu a začali s výrobou všemožných variant. Dnes je jich ve světě přibližně tisícovka, což je na kusovou výrobu, ve které jsme se vždy drželi, hezké číslo. Uživatelé výměníků BURNET byli a dodnes jsou spokojeni s poskytovaným výkonem, účinností a především s tím, že prostě dobře slouží svému účelu a dlouhá léta ještě sloužit bude. Vytápějí často celou chalupu, ohřívají si vodu na koupání i na mytí nádobí, vaří, pečou. To všechno zároveň a z jednoho místa – z obytné kuchyně, jizby, setnice. Když se topí suchým dřevem, z komína se ani viditelně nekouří. To věděla i moje babička a říkám to i svým zákazníkům.
Neví se, odkud se berou emise
Jenomže… Pak přišel někdo, kdo viděl kouřící komín. Asi zrovna hořely staré bačkory nebo PET lahev vyjetého oleje smíchaného s pilinami. Možná jen staré noviny, kdo ví, ale protože měl pozorovatel v ruce razítko, utnul nám všem tipec. To víte, že kachlový sporák s roštem (a je jedno, jestli s výměníkem nebo bez) není špičkové spalovací zařízení jako třeba elektronicky řízený peletkový kotel. On k tomu totiž ten sporák nebyl nikdy vymyšlen ani konstruován. Naši předci si na něm vařili oběd, pekli dobroty a hřáli se po návratu z lesa.
A protože si ho vážili, tak ho pravidelně udržovali v dobré kondici a především topili čistým s vyschlým dřevem. Nebyla vesnice, kde by v chalupě nebyl kachlový sporák a přesto bylo ovzduší čisté, voňavé od bylinek a sušícího se sena.
Já Vám nevím, jak je to možné. Snad že nejezdily kamiony? Nebo nebyly velké fabriky s čoudícími komíny a chemičky zpestřující den barevným kouřem? Možná i dopravních letadel s proudovými motory létalo méně a autem jsme nejezdili pro dva rohlíky… Jsem opravdu rád, že se na životní prostředí víc myslí a zodpovědní nás chrání před námi samými. Jen mi nějak připadá, že svou snahu upřeli nějakým špatným směrem.
Je konec, BURNET umřel
Umřel na předpisy. Současné a především v budoucnu platné emisní limity, tedy přípustné množství škodlivin vypouštěných do ovzduší, nám, resp. našim zákazníkům, vzali další část soběstačnosti. Aby BURNET splnil vše najednou, tedy stále stejnou funkci, pro kterou je kachlový sporák nenahraditelný, možnost vytápění celého domu pomocí teplovodního topení a zároveň dokonalé spalování, museli bychom vyvinout a začít vyrábět nový výměník.
- Složitejší – jeho vestavba by kamnáři trvala nikoli pár minut, ale několik hodin.
- Dražší – mnohem větší pracnost i množství materiálu by se do ceny samozřejmě promítlo.
- Choulostivější – aby byla zachována stejná funkce, tedy rovnoměrně rozložený výkon, ale s řádově čistšími spalinami, bylo by nutné použít platinový katalyzátor, který má životnost 3-5 let a stojí cca 80 Eur.
K tomu všemu by vývoj nového provedení výměníku až do fáze výroby stál další desítky až stovky tisíc korun (jen nezbytné „zatopení“ ve zkušebně je otázkou cca 200 tis. Kč), které se nám výrobou vrátí v horizontu několika let – přibližně tolika let, kdy zase někoho trkne, že jsou limity stále moc vysoké a vymyslí nové, lepší, důraznější, prospěšnější…
Máme prototyp, který funguje. Ale do výroby nepůjde a BURNET tak zhyne po meči. Nedá se nic dělat, tenhle boj za nás někdo prohrál.
Mrzí nás to, ale život jde dál, Země se točí a jistě se najde řešení, které bude zase uživatele těšit. Jen už to nebude BURNET…
Přeji pěkný bezemisní den
Váš kamnář, Honza Temr
Poznámka autora:
Po přestavbě webu jsou do komentářů manuálně vložené ty, které se podařilo obnovit z původních stránek. Děkuji za pochopení…
Je kamnář, který hledá a nachází efektní i praktická řešení. Tvorbu krbů a kamen považuje za obor „mikroarchitektury“ a tvrdí, že jsou zároveň wellness produktem. Honza nabízí možnost nezávislého odborného on-line poradenství, je autorem tisíců návrhů a technických konceptů ze kterých sestavuje oblíbené e-katalogy.
Původním vzděláním je ekonom se specializací na strojírenský průmysl. Díky tátově vášni pro stavebnictví a stavební řemesla se Honza ke kamnařině dostal už v roce 1999 a našel v ní to, co hledal – kreativitu, udržitelnost, krásu. V roce 2008, nedlouho po dokončení studií na vysoké škole, absolvoval rekvalifikaci v Horní Bříze, v místě známém dlouhou tradicí keramických výrobků včetně kamnářských kachlů.
Honzovi můžete napsat e-mail na temr@temr.cz
1
Tomáš Petržilka on 18. září. 2017
To opravdu není možné, pokud o to budou ti, co topí suchým dřevem stát, výrobu nabídnout i bez těchto předpisů? To je jako kdyby mi někdo říkal postav si domek a ne roubenou chalupu, která ať ztratí energie co, je to pořád moje věc, když si zaplatím dřevo na vytápění!
Přijde mi, že pokud na konci stojí věc, co funguje, tak úředního šimla zkrotiti záhodno a jakým bičem už je podřadné…
2
admin on 25. září. 2017 at 0:36
Pěkný den. Procesem vzdoru jsem si už prošel a nevyřešilo to bohužel vůbec nic. Měl jsem možnost pár let přímo ovlivňovat legislativu v oboru (byl jsem v radě Cechu kamnářů ČR odpovědný právě za oblast legislativy) a mohu Vám říct, že jsem v životě nepoznal marnější práci než diskusi s úředníky, kteří sice rozhodují, ale věci nerozumí. Nevím, jestli to víte, ale to, co uvádíte jako extrémní případ a paradox, je již skutečnost. Od roku 2020 už nebude možné získat stavební povolení na jiný než pasivní dům…
3
Karel Orság on 26. září. 2017 at 0:31
O víkendu jsem byl na výstavišti v Letnanech a hledal vnitřek do kachlových kamen co by uměl topit,vařit a péct..,a byl jsem rozčarován..,vše bylo z plechu!
Tak jsem se vrhl na pátrání po netu a natrefil na tyto stránky,a další rozčarování..,něco co funguje a s čím je spokojenost,zase nějaký birokrat likviduje!
Stavím roubenku, a potýkám se s něčím podobným.Roubenka je ze suchých hranolú o průměru 3Ox30 cm,a nedostanu žádnou podporu na výtápění,nebot
nespnuji rozměr 35×35 cm, pro roubené stavby. Ono to totiž platí pro hranoly ze suchého i mokrého dřeva stejně! I když tepelně izolační vlastnosti vysušeného dřeva
bez prasklin jsou min. o 30% vyšší než u mokrého.
Je to prostě o tom, že už nedám peníze za zateplení,fasády ,omítky..
Naše země je prostě plná paradoxú, podporujeme lidi co nepracují.., a těm co makají se háží klacky pod nohy!!
4
Honza Temr on 27. září. 2017 at 0:40
Ano, paradoxů je v životě spousta. Za všechny ale mohou jen a jen lidé. Litina je pro mnoho účelů lepším materiálem, v mnoha zase využijete spíše ocelový plech. Každopádně hlavní motivací, proč teplovodní výměník nedělat v litiny je cena, nikoli její nevhodné materiálové vlastnosti. Nu a ve chvíli, kdy zákazníci chtějí vše rychle a levně, pak není pro výrobce jiné cesty, než vyhovět…
To byla ale trochu odbočka od problematiky emisí – jsem zastáncem Paretova pravidla, tedy myšlenky, že „20% příčin způsobuje 80% následků“. Tzn. měli bychom řešit velké znečiťovatele a ne brát „v zájmu ochrany ovzduší“ lidem další nástroj soběstačnosti (zde energetické).
Paráda to Paretovo pravidlo, na tuhle oblast Green dealu mne to nenapadlo aplikovat, ale jasně, že to vlastně jde!:-) Tj, ta poslední věta pak dostává pozoruhodný náboj!
5
Karel Lrság on 27. září. 2017 at 0:06
No je to tak, je jednodušší šlápnout na malého mravence než na slona který má
Prostředky k obraně! Navíc mnoho našich zákonodárců je určitým způsobem zainteresováno ,aby to fungovalo tímto způsobem.Je směšné jak si rozdělují a a kupují povolení na množství vyprodukovaného Co2!
6
Honza Temr on 18. říjen. 2017 at 0:29
Pokud si nezačneme vážit té po r. 1989 nabyté svobody, pak o ní znovu přijdeme. Děje se to pomalu a plíživě, ale nemůže za to nikdo jiný, než my sami.Stále ještě máme demokracii a máme to jen ve vlastních rukách…
7
Pavel z Kozí Hurky on 10. listopad. 2017 at 0:20
Je to nestesti. Mám vymenik asi deset let a jsme s nim nadmíru spokojeni. Jak je psáno vyse- vari ,pece,ohřívá dum i vodu na mytí a koupání. Chtěl jsem do rezervy a přemýšlel o druhem sporáku do druhé půlky dvojdomku. Leč zda se,ze mám smolicka!😞😞 Nezbývá než doufat a věřit v lepší časy!! A samozřejmě neusnout!!! Dnes se nikdo nesnaží vychovat lidi k vlastni zodpovědnosti,jen same represe. Divná cesta k lepší společnosti. I tak Všem co se snaží něco budovat VELKY DIK!!!! p.s. mail nemám👍
8
Honza Temr on 12. listopad. 2017 at 0:20
Děkujeme za podporu a ať výměník dál dobře slouží.
9
marek proksa on 11. listopad. 2017 at 0:28
dobrý den, mám v kachlovém sporáku burnet výměník, cca 3 rok, vidím teda že jsem to stihl tak, tak…vytápím ním celou chalupu,(cca 4 radiatory + bojler)…prostě nic ideálnějšího snad ani pro tenhle účel neexistuje…Teda neexistovalo..K důvodům, které vedou k zastavení výroby nemám sílu, ani chuť se vyjadřovat…Spíše mne zajímá kdybych mnel problém na koho se obrátit..moc děkuji, a přeju hezký den, proksa
10
Honza Temr on 12. listopad. 2017 at 0:19
Pěkný den, jsem moc rád, že výměník slouží dobře svému účelu. Při správném používání a běžné údržbě bude i mnoho dalších let, resp. spíše desetiletí, za tím si stojíme. Pokud by byl potřeba servis, např. přetěsnění, jsme schopni ho dále zajistit.
11
Zuzana Štádlerová on 21. listopad. 2017 at 0:02
Vážení, průšvih je v tom, že Evropské Unii a zákulisním vládám světa vůbec nejde o to, aby to v různých státech (i v ČR) správně fungovalo, správně se hospodařilo, abychom byli samostatní. Účelem v pozadí je bohužel nesamostatnost, podřízenost, zotročování jednotlivých států a jejich občanů. Ale dobré je, že toto zákulisí se už po mnoha stoletích své existence začíná v pozadí drolit a postupně jeho moc slábne a končí. Je čas nastolovat věci tak, jak mají být. Zdvihněme hlavy a jen co se objeví i malinká možnost prosadit své, nebojme se a prosazujme.
Zuzana Štádlerová
12
Honza Temr on 23. listopad. 2017 at 0:07
Pěkný den, nerad bych tady z toho dělal politickou diskusi, ale musím k tomu jen říct, že zdaleka ne vše v této dotčené legislativě je prací EU úředníků, jak je často podsouváno. Byl jsem pár let osobně účasten procesu připomínkování legislativy v našem oboru a ten zakopaný pes byl naopak na české straně, kdy si tuzemský úředník zaslepen svou dokonalostí nepozval ke konzultacím odborníky, ale spolehl se na mizerný překlad do češtiny. A bylo to…
13
Marie Nasadilová on 28. listopad. 2017 at 0:13
Dobrý den. Prosím o radu. Na chalupě jsem si nechala postavit kachlový sporák s výměníkem. Spoléhala jsem se na kamnáře, že vybere optimální řešení a o možnosti litinového výměníku jsem nevěděla. Nerezový výměník mi po 10 letech začal téct. Chtěla jsem výměnu za litinový, ale výroba už skončila. Nyní čekám už třetí měsíc až proběhne proměření a následná výroba opět nerezového a už se zimou na krku a představou, jak se bude situace opět po 10 letech opakovat. Je to horor, protože při poklesu tlaku přestává fungovat i doplňkové topení elektrickým kotlem. Prosím o informaci, co přesně mám od kamnáře požadovat. Děkuji a přeji hezký den Marie Nasadilová
14
Honza Temr on 4. prosinec. 2017 at 0:00
Pěkný den, je těžké radit bez podrobnější znalosti celé anabáze, ale v každém případě je potřeba se opírat o platnou smlouvu mezi Vámi. Zde by mělo být jasně stručně řečeno, co a za jakých podmínek bylo objednáno a dále samozřejmě také jaké jsou záruční podmínky a lhůty. Bohužel se od plechových výměníků (a nerez je po vystavení žáru opět jen obyčejný plech) nedá očekávat o moc delší životnost než zmíněných 10 let. Zvážil bych tedy možná spíše úpravu ve smyslu odstranění výměníku z kamen a zprovoznění bez něj.
15
Zátka Miroslav on 22. leden. 2018 at 0:29
Dobrý den,
Chci se zeptat, jestli se dá výměník Burnet ještě u někoho koupit. Nebo jestli mi neporadíte nějakou jinou variantu.Váš výrobek jsem před rokem objevil,naplánoval kamna a zrovna ted chci realizovat kachlový sporák a hlavní věc mi chybí. Dekuji za odpověd.
S pozdravem M.Zátka
602496649
16
Honza Temr on 1. únor. 2018 at 0:22
Pěkný den, bohužel po všech BURNETech se jen zaprášilo a dnes už ho nikde neseženete. Je mi líto…
17
Ondřej on 26. únor. 2018 at 0:11
Zdravím, tak to prostě dělejte na černo pro prověřené uživatele, ne? A když přijde kontrola.. „no ono to tam už takhle bylo:)“ Také řeším podobnou věc, staré dlouhé vesnické stavení, jak ho vytopit? Petrama těžko. Tak chci postavit těžké akumulační pecokamna s výměníkem a teplo těch 15m přes další 4 místnůstky distribuovat topením. A nemíním to každých 10 let měnit! Na starý kolena to za mě bude dělat kdo?
18
Honza Temr on 7. březen. 2018 at 0:10
Pěkný den Ondřeji, nechceme a nebudeme nic dělat tak, abychom pak byli snadný terč represe. Výroba byla ukončena bez náhrady, my se s tím už smířili a musí i případní zájemci o náš výrobek…
19
Tomas S on 10. březen. 2018 at 0:49
Dobrý den, dá se ještě sehnat akumulace k vložce Burnet? chtěl bych k Burnet 400 linea mini
díky
20
Honza Temr on 13. březen. 2018 at 0:23
Pěkný den, nevím jakou „akumulaci“ máte na mysli, ale za vložku je možné použít jakýkoli tahový systém o správné délce (tedy např. Ortner KMS, Brunner MSS, individuální šamotové tahy apod.). Pokud máte na mysli litinošamotový akumulační výměník BURNET 220, jeho výroba byla ukončena také. Jako vhodnou náhradu doporučujeme výměník Olsberg HGZ-F1.
21
Ondřej on 4. červenec. 2018 at 0:07
A jake ty emise je nutno dodrzet? Moc tomu nerozumim, emise se vztahuji na kotle, ne na teplovodni vlozky. Co pokracovat ve vyrobe a stavbe kamen do 10 kW, ty emisim nepodlehaji?
22
Ondřej on 4. červenec. 2018 at 0:20
Resp. nepodlehaji technicke kontrole, to je mozna rozdil. Jen vlozku prodavat nemuzete? Zabudovani si zaridi sam stavitel? Ja potrebuji postavit kamnopec od piky, ale s vymenikem, abych distribuoval teplo 15m pres nekolik zdi. JAK JINAK?
23
Honza Temr on 7. červenec. 2018 at 0:55
Jak bylo řečeno výše, už jsme výrobu ukončili a cesty zpět už tedy skutečně není. Legálně je možné instalovat pouze taková řešení, která splňují emisní třídu 4, později už jen 5. Víme o dvou takových možnostech pro kachlové sporáky – Brunner Herdkessel a výměník o firmy Řehulka.
24
Roman on 2. srpen. 2018 at 0:30
Dobrý den, nechaval jsem si nacenit kachlový sporák s vaším vyměníkem, bylo to vloni, ale bohuzel dnes, když dochazi k realizaci už neni dostupný. Mohl byste mi prozradit na kolik kW byl Burnet 300 s brankou 4 prvky?
25
Honza Temr on 4. srpen. 2018 at 0:48
Dobrý den, už jsme spolu mluvili telefonicky, ale pro případné další dotazy doplním: BURNET 300 v provedení 4 prvky měl výkon na straně vody cca 8-9 kW, při přetápění uživatelem (což je bohužel obvyklý stav) často až 12 kW.
26
Martin on 25. říjen. 2018 at 0:04
Dobrý den,
a co když mi to prodáte jako dekorační prvek který se mi hodí shodou do sklepa . S prohlášením že se v žádném případě nedá provozovat jako výměník.
S pozdravem Martin
27
Honza Temr on 25. říjen. 2018 at 0:51
Pěkný den, vzhledem k prodeji veškerého výrobního zařízení, strojů a ukončení provozu už Vám BURNET 300 opravdu nemáme jak vyrobit a dodat. Je mi líto. Umíme nabídnout pouze servis a dodávku náhradních dílů…
28
Jan Bláha on 22. listopad. 2018 at 0:53
Dobrý den pane Temr,
mám tříprvkový BURNET 300 v kachlovém sporáku dělaném na zakázku. Jaký je prosím příkon topeniště BURNET ? Jde mi o to, zda se vejdu do zákonného limitu příkon 10kW (nemusím mít revizi) nebo nad 10kW (musím mít revizi).
Děkuji za odpověď.
Jan Bláha
29
Honza Temr on 23. listopad. 2018 at 0:37
Pěkný oheň přeji, do mailu jsem Vám právě poslal dokumentaci, z níž vyplývá příkon výměníku BURNET 300 <10 kW. V případě dalších dotazů jsem dále na příjmu...
30
Jan Bláha on 23. listopad. 2018 at 0:59
Dobrý den a moc děkuji! Výměník i kamna slouží skvěle, jsem moc spokojen.
Jan Bláha
31
Honza Temr on 23. listopad. 2018 at 0:17
Skvěle, to jsem moc rád 🙂
32
Kacíř on 15. leden. 2019 at 0:49
A bude hůř… Na druhou stranu, jsme národ Švejků, tak co kdyby Burnet byl dále dodáván jako náhradní díl do neprovozních historických kachlových kamen?
33
Honza Temr on 15. leden. 2019 at 0:57
Sériovou výrobu jsme ukončili už dávno, návrat není možný. Náhradní díly pro prováděný servis dále zajišťujeme a dodáváme…
34
Jana on 19. září. 2019 at 0:58
Dobrý deň, dajú sa kúpiť ešte náhradné mriežka, teda ten rošt náhradný?
Vopred ďakujem.
35
Honza Temr on 19. září. 2019 at 0:26
Pěkný oheň přeji, ano, náhradní rošt se dá objednat a dodat. Je třeba jen upřesnění o který rošt má jít, zda o horní či spodní. Podrobnosti píšu do mailu… H.T.
36
Michal on 13. listopad. 2020 at 1:54
Dobrý den, mám v kamnech vložku Burnet, která mi začala prolínat, lze ji přetěsnit?
37
Honza Temr on 16. listopad. 2020 at 1:40
Ano, servis jsem schopen zajistit. Ozvěte se mi prosím do mailu na temr@temr.cz